Wat betekent IT-monitoring voor je bedrijf?
IT is vandaag voor veel bedrijven een bedrijfskritische factor. Bedrijfsprocessen en logistieke activiteiten die sterk zijn geautomatiseerd hebben het belang ervan versterkt. Je kan je inbeelden wat de gevolgen zijn wanneer je IT-omgeving vastloopt of het begeeft. Het is dus van groot belang om problemen tijdig op te sporen en ermee aan de slag te gaan, nog voordat de gevolgen zichtbaar worden. IT-monitoring is een service die hieraan tegemoet komt.
Monitoren is als het bewaken van je IT-omgeving
Je kan een IT-omgeving opzetten met nieuwe, moderne producten die voldoen aan al jouw noden. Wanneer je er na de aankoop en de installatie weinig of niet meer naar omkijkt, krijg je geen waar voor je geld en kom je al snel in de problemen.
Door je omgeving te monitoren heb je voortdurend inzicht in de status van je IT en kan je snel reageren op opkomende dreigingen. Vragen waar je dankzij monitoring alert voor bent:
- beschik je over voldoende opslagcapaciteit?
- zijn de nodige patches en upgrades uitgevoerd?
- zijn je softwarelicenties geldig, of aan vernieuwing toe?
- is je IT infrastructuur ten allen tijde beschikbaar?
- zijn de geplande backups correct uitgevoerd en goed verlopen?
- etc.
Waarom zou je je omgeving monitoren?
- Je bent meteen op de hoogte van abnormaliteiten in jouw systeem.
- Je kan IT problemen voorkomen in plaats van ze op te moeten lossen.
- Vroegtijdige detectie geeft je de mogelijkheid om te reageren en proactief in te spelen op problemen.
- Het zorgt voor een optimale performantie van jouw bedrijf en je hebt minder last van storingen en pannes.
- Medewerkers kunnen ten allen tijde vlot en efficiënt werken.
- Je hardware heeft een langere levensduur. Onderdelen die aan vervanging toe zijn meteen worden vernieuwd.
- Verhoogde IT veiligheid dankzij de voortdurende controle en het snel afhandelen van problemen.
Zoals je kan lezen is het niet verstandig om je omgeving niet te monitoren. Je kan heel wat kosten en moeite besparen als je tijdig kan ingrijpen.
Monitoring as-a-service voor een nog betere bescherming
‘Onvoldoende tijd en middelen’ dat is een antwoord dat verschillende klanten gaven op de vraag waarom ze voor Monitoring as-a-service kozen. Een IT-omgeving monitoren en onderhouden vraagt dan ook veel tijd en effort. En zoals reeds aangehaald, is dat vaak hetgeen wat ontbreekt bij IT-teams.
Wanneer je het monitoring-gedeelte uitbesteed aan een externe partner, komt er heel wat tijd vrij voor je IT-team. Hierdoor kunnen zij zich beter focussen op het uitwerken van een langetermijnvisie, projecten en bedrijfskritische processen. De dagelijkse tijdrovende IT-taken behoren dan niet langer tot hun pakket. Tegen een vaste prijs per maand, neemt je partner deze taken over. Deze prijs hangt uiteraard samen met het pakket dat je afneemt.
Als IT-bedrijf bieden wij een uitgebreid pakket aan Managed Operations aan. Monitoring is hier een onderdeel van. Zelf zijn we gespecialiseerd in het monitoren van complexe multi-leverancier infrastructuren.
Binnen onze monitoring services houden we jouw IT-infrastructuur 24/7 nauwlettend in de gaten en garanderen zo de optimale functionaliteit ervan. We bieden deze dienst aan als een ‘full service’ pakket. Alles wat nodig is om deze dienst te kunnen uitvoeren zit in de prijs van het pakket inbegrepen. Denk aan:
voldoende capaciteit voor het uitvoeren van de centrale monitoring service.
SMS en e-mail gateways.
licenties voor de monitoring service.
beheer van de componenten van de centrale monitoring service.
het voorzien van de nodige best practice sensoren om alle nodige informatie te kunnen uitlezen uit de omgeving.
Binnen ons monitoring systeem controleren we op vaste, frequente tijdstippen de beschikbaarheid van jouw infrastructuur. Al deze gegevens worden verzameld en automatisch geanalyseerd. Er wordt gekeken of de beschikbaarheid en het resourcegebruik van jouw servers, netwerken, opslagsystemen, database-instanties en hypervisors nog voldoende toegankelijk zijn. Indien er zich problemen of onderbrekingen voordoen, krijgen onze technici hier een melding van en wordt dit omgezet in een ticket. Zo streven we ernaar jouw IT-omgeving te monitoren en deze gezond te houden.
Waarom kiezen voor Core ICT’s monitoring?
Wij beheren het volledige monitoringsproces, van het begin tot het einde. Je hoeft dus niet langer te investeren in kennis, middelen die nodig zijn om het monitoren correct uit te voeren, of licenties.
Download hier nog meer informatie over Managed Operations
Heb je interesse? Contacteer ons via onderstaand formulier en informeer naar onze monitoring as-a-service. We helpen je graag verder en streven ernaar jouw IT-omgeving te monitoren en deze gezond te houden.