Een veiligere IT-omgeving? Ga voor upgrading en patching
Upgrade. Patch. Je hoeft geen IT’er te zijn om deze termen weleens tegen te komen. Maar kan je ook uitleggen hoe belangrijk ze zijn? In het kort: ze zorgen ervoor dat je de veiligheidslekken in jouw systeem snel kan dichten, zodat het naar behoren blijft functioneren. Hoe dat exact in zijn werk gaat? Dat vertellen we je hieronder.
Wat is een patch precies?
Ontwikkelaars van applicaties, programma’s of besturingssystemen releasen hun product uiteraard pas wanneer het compleet is en optimaal werkt – volgens henzelf. Geen enkel product is natuurlijk meteen perfect. Tijdens de onderhoudsfase ervan zullen de ontwikkelaars bugs, veiligheidslekken en problemen opnemen die gebruikers hen melden. Vervolgens optimaliseren ze het product en bieden ze de gebruikers patches aan. Die zorgen er op hun beurt voor dat het product een update krijgt wanneer de gebruiker ze uitvoert. Het type update hangt af van de veranderingen aan de productcode, productversie en packagecode van de applicatie.
Als gebruiker kan je jouw IT-omgeving preventief onderhouden door de nieuwste patches uit te voeren. Wanneer je dit niet, of niet meteen, doet heeft dat op termijn negatieve gevolgen voor de kwaliteit en de prestaties van het product én de beveiliging van je IT-omgeving.
Waar dienen patches exact voor?
Over het algemeen verbeteren patches de werking van jouw software. Dat doen ze door specifiek:
- veiligheidslekken te blokkeren,
- kleine softwarebugs op te lossen,
- providers van nieuwe uitgebrachte software te voorzien,
- de werking van jouw hardware te verbeteren (bv. door de levensduur van de batterij te verbeteren of de performancesnelheid te optimaliseren),
- de levensduur van jouw hardware te verbeteren door de maximale productiviteit ervan te verhogen.
Wie ontvangt patches?
Gebruikers die al over een softwarelicentie beschikken met hetzelfde revisienummer als de nieuwe release krijgen de patch automatisch aangeboden. Beschik je bijvoorbeeld over versie 1 van een bepaalde software, dan kan je gratis de patch downloaden wanneer versie 1.1 uitkomt.
Een patch verandert niets aan de functionaliteit van jouw applicatie op zich, maar pakt fouten of kwetsbaarheden op securityvlak aan. Er bestaan meerdere updates voor één bepaalde softwareversie en ze worden vaak automatisch op de achtergrond uitgevoerd. Je hoeft er dus zelf niets voor te doen.
Wat is het verschil tussen een patch en een upgrade?
Een upgrade is – in tegenstelling tot een patch – een volledig nieuwe versie van de software. Het doel ervan is om nieuwe functies en functionaliteiten te introduceren die de software verbeteren. Wat verandert er dan na een upgrade? De software kan bijvoorbeeld:
- een ander ontwerp hebben en er dus beter uitzien,
- handiger zijn in gebruik,
- meer mogelijkheden aanbieden.
Met een upgrade blijft jouw software afgestemd op de laatste nieuwe technologie en zorgt het ervoor dat deze compatibel blijft met nieuwe systemen. Het oude systeem ondergaat dus een transformatie naar een recentere versie.
Upgrades zijn niet gratis te krijgen zoals een patch of update. Om een upgrade door te voeren moet je als gebruiker een licentie aankopen van de nieuwere versie van de software. Het hoofdrevisienummer van de software zal in het geval van een upgrade ook verschillen. Wanneer je bijvoorbeeld over versie 1 beschikt, zal de upgrade het hoofdrevisienummer veranderen naar 2. Denk aan een upgrade van Windows 10 naar Windows 11. Terwijl het bij een patch gaat om een kleine herziening van de software, gaat het bij een upgrade om de volledige herwerking.
Patchbeheer: cruciaal voor jouw ICT-strategie
Had je nog nooit van patching gehoord? Dan moet je weten dat ongepatchte systemen jouw netwerk erg kwetsbaar maken voor aanvallen. Maar hoe integreer je patching het best binnen jouw beveiligingsstrategie?
Jouw IT-team krijgt dagelijks te maken met een groot aantal patches die ze moeten downloaden én testen om up-to-date te blijven. Dat testen is belangrijk: daaruit blijkt of de patches compatibel zijn met de rest van jouw IT-systeem. Toch hoeft het zeker geen fulltime job te zijn. Veel kwetsbaarheden kan je relatief snel oplossen met een goede patchingstrategie. Je kan de patches en de updates proactief beheren door de verzameling, analyse en de uitvoering ervan te automatiseren aan de hand van één softwaresysteem. De software voor het patchbeheer bestaat uit één platform waarin je de totale controle krijgt over jouw patchproces.
De voordelen van een softwaresysteem voor patchbeheer:
Je krijgt automatisch een zicht op alle verbonden apparatuur en software binnen jouw netwerk.
De software scant jouw apparaten makkelijk op ontbrekende patches.
Patches worden snel en efficiënt uitgevoerd.
Jouw dashboard geeft een helder overzicht over de status van jouw patches.
Je verkrijgt een uitgebreide rapportage.
Managed operations ter ondersteuning
Het is niet voor elk IT-team haalbaar om al deze zaken gedetailleerd op te volgen. Jammer genoeg heeft dit wel als gevolg dat je IT-infrastructuur onbetrouwbaar en onveilig is.
Managed operations is een service waarbij je IT-team ondersteund wordt door een externe IT-partner. Deze laatste beheert jouw IT-infrastructuur dan geheel of gedeeltelijk. Download onze whitepaper en lees meer over deze service en de voordelen voor je bedrijf.
Ben je zelf ook toe aan een efficiënt(er) patchbeheer of wil je beroep doen op onze managed operations? Contacteer ons via onderstaand formulier opdat we je nog beter kunnen beveiligen.